Mint Csiszár Imre, a darab rendezője kedden az MTI-nek elmondta, Mrozek több zseniális darabot írt, de mind közül kimagaslik a Tangó. Ez egyben az író első nagyszínházi munkája, amellyel berobbant a világ színházi életébe.
Az abszurd, groteszk dráma, amely Kelet-Európában Mrozek korában újszerű volt, mára elfogadottá vált a színházi világban. "Örkény rászoktatta a magyar nézőket is egy másfajta gondolkozásra, a túlzásokra, a szélsőségekre, a furcsa dramaturgiai váltásokra" - tette hozzá a rendező.
Csiszár Imre szerint a darab egy nagyon összetett, filozofikus mű, "amelyen röhögni lehet, ilyen értelemben rokon Shakespeare műveivel." A vígjátéki elemek a karakterekben és a szövegekben jelentkeznek, a rendező a darab tragédiájával szemben a komédiára kívánta helyezni a hangsúlyt.
Csiszár Imre 2004-ben a Pesti Magyar Színházban és 2009-ben a Budapesti Kamaraszínházban is megrendezte a darabot. Első rendezésekor dramaturgiailag alakított a drámán, rövidített a szövegeken, most azonban nem nyúlt hozzá ilyen formában a műhöz.
Ami újszerű a békéscsabai rendezésben, az a térfelfogás. Mint kifejtette, ő kérte, hogy ne a nagyszínpadon, hanem a kamaraszínházban adják elő a darabot. A nézők két oldalt foglalnak helyet, közrefogják a szobát, "a tér olyan, mint egy vívói pást". Így a közönség szervesebb része lesz a játéknak.
Hangsúlyozta, hogy nem akarta direkt a mai korra aktualizálni a művet, nem tett bele aktuálpolitikát. "Így is annyira aktuális, a mai magyar valóság pontosan ott tart, ahol a darab. Az elmúlt ötven év itt hagyott nekünk egy káoszt, elkötetlen szálak tömegét, a rendszerváltás után nagy lépések történtek a kapitalizmus felé, és most itt vannak a fiatalok, akik nem találják a helyüket a világban" - fogalmazott.
A Tangó a rendező szerint egy 20. századi európai történelmi példázat egy családtörténeten keresztül. Három nemzedék három történelmi korszakot jelenít meg a műben: a nagyapák poros, megalkuvásokkal terhes, nevetségesen szolgalelkű világát, az apák bukott forradalmi illúzióit, zagyva handabandázásba menekülő jövőtlenségét, és az ifjú generációt, amely a világot "kizökkent" állapotából a rend újbóli visszaállításával meg akarja menteni. A három nemzedék konfliktusa a fasizmus, a terrorizmus veszélyeire figyelmeztető tragikomédia.
A főbb szerepekben Kovács Edit, Mészáros Mihály, Bartus Gyula, Fehér Tímea, Gulyás Attila, Liszi Melinda és Katkó Ferenc látható.
Seregi Zoltán színházigazgató tájékoztatása szerint 38-40 előadást terveznek a darabból.
(FOTÓ)
(MTI)
Véleménye van? Szóljon hozzá!