Buktatók egy motorfelújítás során

Autók, 2022.08.24

Ahogy mindennek, úgy egy motorfelújításnak is vannak buktatói.

Motorfelújítás Már ha csak azt megnézzük, hogy mennyi szereplő összehangolt munkájáról van szó, láthatjuk, hogy nem egyszerű a folyamat. Van az autószerelő, aki a fő egységek felújításáért felelős, az alkatrész kereskedő,  az adagoló javító és ott vagyunk mi, mint tulajdonosok is.

Egy összehangolt, minőségi munkára van szükség ahhoz, hogy minden gördülékenyen és hibamentesen menjen. Ebben a cikkben megnézzük, hogy a javítások meghibásodásának nagy része hogy kerülhető el.

Egy út van a motorfelújítás terén: szakosodni kell!

A hazai cégeknél a manufakturális jellegű felújítási munka az elterjedt. A műszaki fejlődésnek hála a mai motorok egyre speciálisabbak, egyre jobbak műszakilag. Ez ahhoz vezet, hogy a motorfelújítás során alkalmazott technológiákat nehéz gazdaságosan üzemeltetni.  

Épp ezért szükség van arra, hogy szakosodjanak az egyes cégek az elvégzett munkák típusa szerint. Nem, nem a gyártók és autótípusok szerint. Ez pedig azt eredményezi, hogy egy-egy belsőégésű motor felújítása során több cég működik együtt.

Hogy oszlanak meg a munkák?

A különböző cégek között mint említettük munkafolyamatok szerint oszlanak meg a feladatok. Így nem lesz az, hogy egy műhely A-tól Z-ig mindent elvégez a felújításból.  

Nézzük meg, hogy általában hogy szokott ez kinézni.

Jellemzően az autószerelő feladata, hogy kiszerelje, majd a végén beszerelje, beüzemelje a motorblokkot. Ő lesz az, akivel mi tulajdonosok kapcsolatban leszünk, a többi szereplővel is ő tartja a kapcsolatot. A különböző szakműhelyek végzik a motorblokk, a hengerfej, az adagoló, a turbófeltöltő felújítását. Az alkatrészeket biztosíthatják a végek, vagy a tulajdonos szerzi be őket, de akár a szerelőnket is megbízhatjuk ezzel.

A leggyengébb láncszem elve

Sokan nem gondolnak arra, hogy bármelyik alkatrész meghibásodhat, még akkor is, ha nincs közvetlen kapcsolatban a motorral. Nem gondolkozhat egyetlen szereplője sem a felújításnak úgy, hogy egyik alkatrész hibája nem okozhatja egy másik meghibásodását. Például a motor teljes meghibásodásához vezethet egy hiba a pár ezer forintos hengerfej tömítés esetén. Épp ezért mindig figyelni kell arra, hogy a motor futásteljesítményét mindig a leggyengébb állapotú alkatrész fogja meghatározni.

Fontos a megfelelő karbantartás!

Csökken azon motorok száma, melyeket a természetes elhasználódás miatt kell felújítani. Sok esetben inkább a helytelen használat és az elmaradt karbantartások okolhatóak a hibákért. Ha mindenki megfelelően figyelne a karbantartásokra, a rendszeres szervizlátogatásokra, akkor nem lenne ennyi felújítási igény. Manapság egyébként a motorblokk javítások száma csökkent, a hengerfej javításoké viszont nőtt.

Az agyonhasznált alkatrészek

Ha megtalálták a hibát, akkor jellemzően azt javítják, és minden más mehet vissza. De ez nem jó eljárás, mert az agyonhasznált alkatrészek ismét gondot okozhatnak. Ezért fontos, hogy ezek cseréjéről is gondoskodjunk.  

Ha a fentiekre figyelünk, kevesebb gondunk lesz a motorral.

(Webrádió)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!