Már ha csak azt megnézzük, hogy mennyi szereplő összehangolt munkájáról van szó, láthatjuk, hogy nem egyszerű a folyamat. Van az autószerelő, aki a fő egységek felújításáért felelős, az alkatrész kereskedő, az adagoló javító és ott vagyunk mi, mint tulajdonosok is.
Egy összehangolt, minőségi munkára van szükség ahhoz, hogy minden gördülékenyen és hibamentesen menjen. Ebben a cikkben megnézzük, hogy a javítások meghibásodásának nagy része hogy kerülhető el.
Egy út van a motorfelújítás terén: szakosodni kell!
A hazai cégeknél a manufakturális jellegű felújítási munka az elterjedt. A műszaki fejlődésnek hála a mai motorok egyre speciálisabbak, egyre jobbak műszakilag. Ez ahhoz vezet, hogy a
motorfelújítás során alkalmazott technológiákat nehéz gazdaságosan üzemeltetni.
Épp ezért szükség van arra, hogy szakosodjanak az egyes cégek az elvégzett munkák típusa szerint. Nem, nem a gyártók és autótípusok szerint. Ez pedig azt eredményezi, hogy egy-egy belsőégésű motor felújítása során több cég működik együtt.
Hogy oszlanak meg a munkák?
A különböző cégek között mint említettük munkafolyamatok szerint oszlanak meg a feladatok. Így nem lesz az, hogy egy műhely A-tól Z-ig mindent elvégez a felújításból.
Nézzük meg, hogy általában hogy szokott ez kinézni.
Jellemzően az autószerelő feladata, hogy kiszerelje, majd a végén beszerelje, beüzemelje a motorblokkot. Ő lesz az, akivel mi tulajdonosok kapcsolatban leszünk, a többi szereplővel is ő tartja a kapcsolatot. A különböző szakműhelyek végzik a motorblokk, a hengerfej, az adagoló, a turbófeltöltő felújítását. Az alkatrészeket biztosíthatják a végek, vagy a tulajdonos szerzi be őket, de akár a szerelőnket is megbízhatjuk ezzel.
A leggyengébb láncszem elve
Sokan nem gondolnak arra, hogy bármelyik alkatrész meghibásodhat, még akkor is, ha nincs közvetlen kapcsolatban a motorral. Nem gondolkozhat egyetlen szereplője sem a felújításnak úgy, hogy egyik alkatrész hibája nem okozhatja egy másik meghibásodását. Például a motor teljes meghibásodásához vezethet egy hiba a pár ezer forintos hengerfej tömítés esetén. Épp ezért mindig figyelni kell arra, hogy a motor futásteljesítményét mindig a leggyengébb állapotú alkatrész fogja meghatározni.
Fontos a megfelelő karbantartás!
Csökken azon motorok száma, melyeket a természetes elhasználódás miatt kell felújítani. Sok esetben inkább a helytelen használat és az elmaradt karbantartások okolhatóak a hibákért. Ha mindenki megfelelően figyelne a karbantartásokra, a rendszeres szervizlátogatásokra, akkor nem lenne ennyi felújítási igény. Manapság egyébként a motorblokk javítások száma csökkent, a hengerfej javításoké viszont nőtt.
Az agyonhasznált alkatrészek
Ha megtalálták a hibát, akkor jellemzően azt javítják, és minden más mehet vissza. De ez nem jó eljárás, mert az agyonhasznált alkatrészek ismét gondot okozhatnak. Ezért fontos, hogy ezek cseréjéről is gondoskodjunk.
Ha a fentiekre figyelünk, kevesebb gondunk lesz a motorral.
(Webrádió)
Véleménye van? Szóljon hozzá!