Érdekes kérdés persze, hogy mikor jön el ennek az ideje. Általánosságban azt szokás mondani, hogy tavasszal, de ezzel autósként még nem nagyon vagyunk beljebb. A tavasz három hónapot ölel fel, így meglehetősen tág intervallumról van szó. Az sem sokat segít, ha azt a tanácsot kapjuk, hogy figyeljük az időjárást, hiszen az dönt a kérdésben.
De melyik tényező? Azt figyeljük, lesz-e még hó? Eddig sem nagyon volt? Esetleg a talaj menti fagyokat célszerű figyelnünk, netán valami mást? Sok autós inkább megvárja a nyarat, mert akkor már biztosan elég jó az idő a nyári gumik számára. Ám ez nem biztos, hogy jó megoldás. De mit mondanak a szakemberek a nyári gumicsere idejéről? Lássuk, mit találunk az általánosságokon túl.
Szakemberek álláspontja a nyári gumicseréről
A
gumiabroncsfelni.hu szakemberei a gumiabroncs gyártók aranyszabálya alapján javasolják a gumicserét, ez pedig úgy szól, hogy tartósan 7 fok feletti hőmérséklet esetén már eljön a
nyári abroncsok ideje. A téli gumik ugyanis 7 fok alatti hőmérsékleten működnek megfelelően, felette már úgymond túl meleg van nekik. Jobban kopnak, de a tapadásuk is csökken, így hosszabb fékútra számíthatunk. A nyárig gumik viszont már 7 fok felett képesek jól teljesíteni. Ez persze sok autós szerint nem számít melegnek, de az abroncsgyártók ezt a hőmérsékletet veszik alapul, amikor javasolják a cserét. Ha a hőmérséklet 7 fok feletti, akkor már az aszfalt is elég meleg, így jöhetnek a nyári gumik.
Sokan persze ezt a szabályt nem is tudják, és vígan közlekednek még májusban is a téli gumikkal, mondván, majd nyár elején, amikor meleg lesz, majd lecserélik a télit. Ezt persze arra alapozzák, hogy május elején még lehet fagy reggel. Nos, valóban lehet, de a nyári gumi egy-egy hidegebb napot még el tud viselni, viszont a téli gumi a tartósan 7 fok feletti hőmérsékletet már nem.
Új szett, vagy felkerülhet a régi is?
Bár az április meglehetősen szeszélyes volt, húsvétkor az ország számos pontján még hó is esett, de a hőmérséklet már kellően magas, hogy a nyári gumik felkerülhessenek. Persze csak akkor, ha megfelelő állapotban vannak. Amikor elmegyünk a szervizbe, érdemes megnézetni a nyári abroncsokat, hogy mennyire felelnek meg még erre a szezonra. Lehet, hogy elég lehet egy centrírozás, vagyis egy kiegyenlítés, hogy megfelelőek legyenek még idén nyáron, ám az is lehet, hogy annyira kopottak, hogy cserélni kell őket.
A gumik kopottsága hazánkban érdekes kérdés, ugyanis amíg a jogszabály egészen 1,6 mm-es profilmélységig még használhatónak ítéli a nyári gumikat is, addig a szakemberek véleménye az, hogy 4 mm-es mélységnél már eljött a csere ideje. Ugyanezen az állásponton vannak a műszaki vizsgák vizsgabiztosai is, ezért érdemes inkább ez utóbbi értéket figyelembe venni, és 4 mm alatt már új szettet vásárolni a saját és mások biztonsága érdekében.
(Webrádió)
Véleménye van? Szóljon hozzá!