Mi az autóipari dobfék? A hibák tünetei és okai

Autók, 2022.06.28

A dobok természetesen már régen elvesztették az evolúciós háborút a tárcsákkal szemben, de még ma is elég aktívan használják őket az olcsó és könnyű autókban.

A dobfékek a Louis Renault-nak köszönhető 1902-es tömeges bevezetésük óta nem változtak drámaian. Igaz, ezek a fékek kábeles meghajtásúak voltak, tehát tisztán mechanikusak. Ráadásul nem volt automatikus beállításuk, így a vezetőnek rendszeresen ellenőriznie kellett a betétek és a dob közötti távolságot. Az alapkonstrukció azonban ismét csak nagyon keveset változott.

A legelterjedtebb, klasszikus dobfék-konstrukciót ismertetjük.

A dobfékek szerkezeti jellemzői

A rögzített hátlapon található a kerék (üzemi) henger, a fékszabályozó és a fékbetétek, amelyek között a felső és alsó visszatérő rugók vannak megfeszítve. Van egy rögzítőfékkar is. A rögzítőféket rendszerint a kar alsó végéhez csatlakozó fémkábellel működtetik. A rögzítőfék aktiválására szolgáló hidraulikus működtetőt ritkán használják.

A fékpedál lenyomásakor a fékrendszer hidraulikájában nyomás keletkezik. A fékfolyadék kitölti a henger közepén lévő üreget, és a henger ellentétes végén lévő dugattyúkat kinyújtja.

Az acél dugattyúk nyomást gyakorolnak a fékbetétekre, és a forgó dob belső felületéhez nyomják azokat. A súrlódás lelassítja a kerék forgását. A fékpedál felengedésekor a visszatérő rugók elmozdítják a fékbetéteket a fékdobtól.

A kézifék működtetésekor a kábel húzza és forgatja a kart. Ez kitágítja a fékbetétet, amely ezután a súrlódó betétekkel a fékdobhoz nyomódik, és blokkolja a kerekeket. A féktuskók között egy speciális feszítőlemez található, amely automatikus rögzítőfék-szabályozóként működik. A hátsó kerekeken tárcsafékkel felszerelt járművek külön dobos rögzítőfékkel vannak felszerelve. Ne hagyja az autót huzamosabb ideig behúzott kézifékkel, hogy elkerülje a fékbetétek beragadását vagy a fékdob befagyását.

Többet a dobokról

A dob a fékmechanizmus forgó része. Vagy a hátsó tengelyen vagy a kerékagyon található. Maga a kerék a vele együtt forgó dobhoz van rögzítve.

A fékdob egy üreges karimás öntött henger, amely általában öntöttvasból, ritkábban alumínium alapú ötvözetből készül. A külső oldalon merevítő bordákkal is rendelkezhet az extra szilárdság érdekében. Vannak összetett dobok öntöttvas hengerrel és acél karimával is. Robusztusabbak, mint az öntött dobok, de magasabb költségük miatt csak korlátozottan használhatók.

A dobok túlnyomó többségét a henger belsejében használják. Ez alól kivételt képeznek a nehéz tehergépkocsik rögzítőfékdobjai. Ezek a hajtótengelyen helyezkednek el, a betétek pedig kívül vannak. Vészhelyzetben tartalék fékrendszerként szolgálhatnak. Annak érdekében, hogy a fékbetétek súrlódási betétei a lehető legjobban tapadjanak és hatékony fékezést biztosítsanak, a hengerfelületet gondosan megmunkálják.

A termék kiegyensúlyozott, hogy megakadályozza a kifutást. Ennek érdekében bizonyos helyeken bevágásokat készítenek, vagy súlyokat alkalmaznak. A perem lehet egybefüggő tárcsa, vagy lehet középen egy lyuk a kerékagy számára.

A fékdob kopásának jelei

  1. A fékezés már nem hatékony, és a féktávolság megnő.
  2. Az autó fékezéskor erősen vibrál.
  3. Rázó érzés a kormánykerékben és a fékpedálban.
  4. Hangos nyikorgás vagy csörgés fékezéskor.

Ha ezek a tünetek jelentkeznek, azonnal ellenőriztesse a hátsó fékeket, és különösen a dobok állapotát.

A hibák okai

Repedések. Az öntöttvas, a dobok választott anyaga nagyon kemény, de egyben törékeny is. A hanyag vezetés, különösen a rossz utakon, ösztönzi a repedezést.

Deformáció. A dobok cseréjének másik oka a geometriai zavarok. Ha túlmelegedés vagy kemény kopogás okozta az alumíniumötvözetből készült termék torzulását, még mindig megpróbálhatja kiegyenesíteni. De egy öntöttvas alkatrész esetében nincs más választás, mint a cseréje.

A futófelület kopása. Minden dob fokozatos természetes kopásnak van kitéve. Ha egyenletesen kopik, a belső átmérő megnő, a fékbetét kevésbé kedvezően reagál az érintkezési felületre, és a fékhatás csökken. Más esetekben az érintkezési felület egyenetlenül kopott, ovális alakú lehet, és karcolások, barázdák, lepattanások és egyéb hibák is előfordulhatnak.

Ha mégis szükségessé válik a dob cseréje, válassza ki a megfelelő dobot a jármű modelljének megfelelően. A legjobb, ha a katalógusszámra hivatkozik. Az alkatrészek mérete, illeszkedési furatai, száma és elhelyezkedése eltérő.

A cikk információforrásai:


(Webrádió)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!