Ez a készülék biztosítja a motor megfelelő működéséhez szükséges hőmérsékletet. Ha nem lenne hűtőrendszer az autóban, az a motor azonnali túlmelegedéséhez és ennek következtében idő előtti meghibásodásához vezetne.
Annak ellenére, hogy a radiátor fontos és hasznos eszköz a jármű általános kialakításában, sok autós nem érti, hogy mi az, és miért használják az autóban. Ezért a mai cikkben szeretnénk részletesebben beszélni ennek a telepítésnek a fő céljáról, valamint a típusairól.
Először is derítsük ki, hogy mi az. A hűtőradiátor egyfajta hőcserélő, amely erős légáramlással hűti a fagyállót. A jármű elején, a hűtőrács mögött található. Ez az a hely, ahol a lehető legjobban kihasználhatja a szembejövő légáramlatot vezetés közben. Ha a jármű lassabban halad, a légáramot egy speciális ventilátor fújja. Így a járműben lévő hűtőfolyadékot több csatornán keresztül a szükséges szintre hűtik, ami biztosítja a motorrendszer normális és zavartalan működését. A mai piacon a hűtőradiátorok széles választéka létezik, amelyek bizonyos tekintetben különböznek egymástól.

A legkorábbi egységeket mechanikusan szerelték össze. Ez természetesen jelentősen csökkentette a kész egység költségét. A minőséget tekintve azonban az ilyen radiátorok a legtöbb esetben rövid életűek voltak. Ennek oka az volt, hogy további tömítésekre volt szükségük, hogy a készülék ellenálljon a hőmérséklet-ingadozásoknak.
Idővel egyre fejlettebb mechanizmusok váltak elérhetővé, amelyek különösen tartósak voltak, és magas szintű hőátadással rendelkeztek. A rézradiátorokat szükség esetén javítani lehet. Mivel azonban ez a nyersanyag fokozatosan drágult, a gyártók a hagyományos alumíniumot kezdték használni a radiátorokhoz.
Hogyan és miért szennyeződik a radiátor?
A hűtőrács vezetés közben szennyeződésgyűjtőként működik: por, szennyeződés, rovarok, nyárfapelyhek és növényi magvak elme-elme felfogódnak a rácson, és eltömítik annak méhsejtjeit. Télen a homokszemcsék és a reagensek, amelyeket az útépítők a jég ellen használnak, a radiátorba kerülnek.
Ahogy felhalmozódnak és felmelegednek, ezek a szennyeződések kemény kéreggé kokszolódnak, ami szó szerint "bebetonozhatja" a sejteket. A légáramlás már nem tud átjutni, és a motor hűtése károsodik. A radiátor nemcsak kívülről, hanem belülről is eltömődik: rozsda- és vízkőrészecskék, oxidációs termékek.
Milyen gyakran kell a radiátort átöblíteni?
Az autójavító szakemberek az év két hónapját nevezik meg, amikor lehetséges és szükséges a hűtőradiátor öblítése (anélkül, hogy azt levennék): április és július. Áprilisban az eljárás szükséges a homokszemcsék és a téli reagensek kimosásához. Júliusban - rovartöredékek, nyárfa pelyva és fa magvak, amelyek májusban és júniusban felhalmozódnak a sejtekben.
Az általános tisztítást a motorhűtő eltávolításával és a hűtőfolyadék cseréjével együtt 80-100 ezer km-enként kell elvégezni. Vagy - ha egy szalonban lévő kondicionáló rosszul kezd hűlni. Ne feledje, hogy munkája közvetlenül attól függ, hogy a radiátor tiszta vagy piszkos.
(Webrádió)
Véleménye van? Szóljon hozzá!