Miért van szükség az autókban radiátorra, és milyen gyakran kell tisztítani?

Autók, 2022.11.27

Minden jármű, gyártmánytól és modelltől függetlenül, fel van szerelve egy meglehetősen fontos és szükséges mechanizmussal, amelyet "hűtőradiátornak" neveznek.

Ez a készülék biztosítja a motor megfelelő működéséhez szükséges hőmérsékletet. Ha nem lenne hűtőrendszer az autóban, az a motor azonnali túlmelegedéséhez és ennek következtében idő előtti meghibásodásához vezetne.

Annak ellenére, hogy a radiátor fontos és hasznos eszköz a jármű általános kialakításában, sok autós nem érti, hogy mi az, és miért használják az autóban. Ezért a mai cikkben szeretnénk részletesebben beszélni ennek a telepítésnek a fő céljáról, valamint a típusairól.

Először is derítsük ki, hogy mi az. A hűtőradiátor egyfajta hőcserélő, amely erős légáramlással hűti a fagyállót. A jármű elején, a hűtőrács mögött található. Ez az a hely, ahol a lehető legjobban kihasználhatja a szembejövő légáramlatot vezetés közben. Ha a jármű lassabban halad, a légáramot egy speciális ventilátor fújja. Így a járműben lévő hűtőfolyadékot több csatornán keresztül a szükséges szintre hűtik, ami biztosítja a motorrendszer normális és zavartalan működését. A mai piacon a hűtőradiátorok széles választéka létezik, amelyek bizonyos tekintetben különböznek egymástól.



A legkorábbi egységeket mechanikusan szerelték össze. Ez természetesen jelentősen csökkentette a kész egység költségét. A minőséget tekintve azonban az ilyen radiátorok a legtöbb esetben rövid életűek voltak. Ennek oka az volt, hogy további tömítésekre volt szükségük, hogy a készülék ellenálljon a hőmérséklet-ingadozásoknak.

Idővel egyre fejlettebb mechanizmusok váltak elérhetővé, amelyek különösen tartósak voltak, és magas szintű hőátadással rendelkeztek. A rézradiátorokat szükség esetén javítani lehet. Mivel azonban ez a nyersanyag fokozatosan drágult, a gyártók a hagyományos alumíniumot kezdték használni a radiátorokhoz.

Hogyan és miért szennyeződik a radiátor?

A hűtőrács vezetés közben szennyeződésgyűjtőként működik: por, szennyeződés, rovarok, nyárfapelyhek és növényi magvak elme-elme felfogódnak a rácson, és eltömítik annak méhsejtjeit. Télen a homokszemcsék és a reagensek, amelyeket az útépítők a jég ellen használnak, a radiátorba kerülnek.  

Ahogy felhalmozódnak és felmelegednek, ezek a szennyeződések kemény kéreggé kokszolódnak, ami szó szerint "bebetonozhatja" a sejteket. A légáramlás már nem tud átjutni, és a motor hűtése károsodik. A radiátor nemcsak kívülről, hanem belülről is eltömődik: rozsda- és vízkőrészecskék, oxidációs termékek.

Milyen gyakran kell a radiátort átöblíteni?

Az autójavító szakemberek az év két hónapját nevezik meg, amikor lehetséges és szükséges a hűtőradiátor öblítése (anélkül, hogy azt levennék): április és július. Áprilisban az eljárás szükséges a homokszemcsék és a téli reagensek kimosásához. Júliusban - rovartöredékek, nyárfa pelyva és fa magvak, amelyek májusban és júniusban felhalmozódnak a sejtekben.

Az általános tisztítást a motorhűtő eltávolításával és a hűtőfolyadék cseréjével együtt 80-100 ezer km-enként kell elvégezni. Vagy - ha egy szalonban lévő kondicionáló rosszul kezd hűlni. Ne feledje, hogy munkája közvetlenül attól függ, hogy a radiátor tiszta vagy piszkos.

(Webrádió)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!