Romlott a német tanulók teljesítménye a PISA-felmérésen

Autók, 2019.12.03

Romlott a német tanulók teljesítménye a képességeiket elemző nemzetközi kutatási program (PISA) 2018-ös felmérésében az előző, három évvel korábban végzett vizsgálathoz képest a világ legfejlettebb országait összefogó Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) kedden Berlinben közölt adatai szerint.

Németország továbbra is az OECD-átlag felett teljesít mindhárom vizsgált területen, az iskolások szövegértési képességében, matematikai és a természettudományi tudásában is.

Azonban az eredmények kismértékben romlottak. A németországi iskolások szövegértésben a 2015-ös 509 pont után 498 pontot értek el, míg az OECD-átlag 487 pont. Matematikában a három évvel korábbi 506-ról 500-ra süllyedt az eredményük, 489 pontos OECD-átlag mellett. A természettudományok területén a 2015-ös 509 pont után 503 pontot értek el, míg az OECD-átlag 489 pont.

Németország így Franciaországgal, Belgiummal, Norvégiával, Svédországgal, Szlovéniával, Nagy-Britanniával és az Egyesült Államokkal van egy csoportban.

Az OECD átlagát rendre meghaladó adatok azt jelzik, hogy a német iskolarendszer nemzetközi összehasonlításban jó, azonban Németország nem elégedhet meg ezzel az eredménnyel - húzta alá Anja Karliczek, a szövetségi kormány oktatási és tudományos miniszter a kutatási jelentés bemutatóján.

Egy olyan ország, amely nem rendelkezik számottevő természeti erőforrásokkal, nem elégedhet meg az oktatásban a "középszerűséggel", hiszen a tudástól, az újító szellemtől és a tudományos kiválóságtól függ a jóléte - fogalmazott a Kereszténydemokrata Unió (CDU) politikusa.

Különösen elgondolkodtató, hogy minden ötödik 15 éves még általános iskolai színvonalon sem tud olvasni. Ez riasztó, mert az következik belőle, hogy nem csökken a jövőben a funkcionális analfabéták hatmilliót meghaladó száma - tette hozzá a miniszter, ismertetve a szövetségi kormány és az oktatásügyért felelős tartományi kormányok új programjait, kezdeményezéseit, amelyek az iskolások teljesítményének javítását szolgálják.

A kutatási jelentésben az is szerepel, hogy alig egy évtized alatt - 2009 óta - 26 százalékról 36 százalékra emelkedett az úgynevezett bevándorló hátterű tanulók aránya. Közöttük nagyjából minden második alacsony szocioökonómiai - társadalmi és gazdasági - státuszú családból származik.

Mindazok a gyerekek, akik Németországban születtek, és szüleik bevándorlók, a német közegben boldogulás szempontjából legfontosabb területen, a német szövegértés területén átlagosan 477 pontot értek el, ami több mint 20 pontos elmaradás a valamennyi iskolás teljesítményét összefoglalóan mutató 498 ponthoz képest.

Azok a tanulók, akiknek csak az édesapjuk vagy az édesanyjuk bevándorló, átlagosan 497 pontot értek el, ami csupán 1 pontos elmaradás. Viszont azok a tanulók, akik külföldön jöttek a világra és szüleikkel együtt vándoroltak be Németországba, átlagosan mindössze 405 pontot értek el.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!