Majó-Petri Zoltán: Fontos, hogy minden szegedit eljuttassunk a munkahelyére és az otthonába

Belföld, 2021.01.09

Megközelítőleg 1 milliárd forint veszteség érte tavaly a Szegedi Közlekedési Kft-t a koronavírus-járvány miatti intézkedések miatt. Majó-Petri Zoltán ügyvezető igazgató szerint azonban nagy eredmény, hogy a nehézségek ellenére sikerült fenntartani a cég fizetőképességét és működését.

Majó-Petri Zoltán Interjúnkból az is kiderül, hogy a fejlesztések nem maradnak el 2021-ben sem, legfeljebb lassabb ütemben folynak tovább.

WR: Komoly érvágás volt az idén minden parkolással foglalkozó önkormányzati cégek számára, hogy a kormány a járványügyi intézkedések részeként ingyenessé tette a parkolást a nagyvárosokban. Pontosan mennyi volt a bevételkiesésük ebben az üzletágban?

MPZ: A tavaszi első hullám idején és az őszi második hullámkor is két hónapig lehetett ingyen parkolni Szegeden is a többi nagyvároshoz hasonlóan. Mivel átlagban 80-90 millió forint volt a havi bevételünk a parkolási díjak beszedéséből, könnyű kiszámolni, hogy ez a négy hónap mintegy 300-400 millió forintot vett ki a kasszánkból.

WR: És még nincs vége, hiszen ez a kormányzati rendelkezés továbbra is érvényben van. Ön szerint mikortól lesz újra fizetős a parkolás?

MPZ: Csak annyit tudok mondani, hogy február 9-ig biztosan. Eddig tart ugyanis a parlament által megszavazott veszélyhelyzet, aminek része az ingyenes parkolás. E határidő előtt össze kell ülnie az országgyűlésnek, és döntenie kell arról, hogy meghosszabbítják-e ezeket a rendkívüli intézkedéseket. Ha netán úgy döntenek, hogy az ingyenes parkolás már nem része a védekezésnek, akkor február 9-e után ismét fizetni kell a parkolási zónákban.

WR: Mit tudnak csinálni ilyenkor a parkolóőrök?

MPZ: Nagyon sokra tartjuk az ő munkájukat, ezért is döntöttünk úgy, hogy mindenképpen megtartjuk őket a cégnél. Három felé osztottuk ezt a csoportot. Az egyik harmad a szabadságát tölti, a másik egészségügyi fertőtlenítést végez a járműveinken a végállomásokon, a harmadik részük pedig a közterület fenntartók munkáját segíti, akik többek között a szabálytalanul parkoló autók tulajdonosait bírságolják.

WR: Most gondolom, van dolguk bőven.

MPZ: Igen, sajnos az ingyenes parkolás azzal a következménnyel járt, hogy alig találni legális parkolóhelyet a város központjában. Ezért sokan kapubeállókba és egyéb tiltott helyekre állnak, így nő a büntetések száma is.

WR: Van arról statisztikájuk, kik váltanak leginkább parklójegyet, amikor fizetni kell a parkolásért Szegeden?

MPZ: Igen, természetesen figyeljük a tendenciákat. Tudni kell, hogy a fizető autósok mintegy 60 százaléka nem szegedi. Ők ügyeket intézni jönnek hozzánk, és miután elintézték a dolgukat, elhagyják a parkolót. Normál esetben a zöld parkolási zónában 40-50 percig áll egy jármű. Most viszont sokan elmennek a munkahelyükre a városközpontba, és mivel ingyenes a parkolás, ott hagyják az autójukat addig, amíg dolgoznak. Főként ezért van nagy torlódás mostanában Szeged belső részein.

WR: A közösségi közlekedésben résztvevők száma ezzel párhuzamosan borzasztó mértékben csökkent.

MPZ: Igen, ez volt a másik nagy veszteség számunkra 2020-ban. Mivel a járvány első és második hullámában is sok munkahely átállt a home office rendszerre, kevesebb ember buszozott és villamosozott a munkahelyére, ráadásul tavasszal minden oktatási intézmény átállt az online oktatásra. A bérlet- és jegyértékesítésünk 25-30 százalékkal esett vissza, így ez is érzékenyen érintette a céget. Amikor életbe lépett a kijárási tilalom, még inkább ritkult az utasszám, de fontos számunkra, hogy este 8 óra és hajnali 5 óra között is elvigyük az embereket a munkahelyükre. Ez a szolgáltatás nem olyan, mint a mozi, ahol bizonyos nézőszám alatt nem vetítik le a filmet, nekünk három utassal is közlekednünk kell. Fontos, hogy minden szegedit eljuttassunk a munkahelyére és az otthonába. A járatszámot természetesen ritkítottuk, de így is jelentős veszteséget termel ez az üzletág is. Még a decemberi adatok nem állnak rendelkezésre, de már most jól látszik, hogy a cég éves szinten körülbelül 1 milliárd forint veszteséget szenvedett el a járvány közvetlen következményeiként.

WR: Ezek szerint fejlesztésekre nem marad szinte semmi.

MPZ: Ha korábban nyereséget termelt a cégünk, azt fejlesztésekbe, felújításokba forgattuk. Most jóval kisebb a mozgásterünk, de nem akarunk lemondani a fejlesztésekről, mert hosszú távon ez fontos megtakarításokat hozhat számunkra. Jó példa erre a fedélzeti online jegyvásárlás kialakítása, ami rengeteg távlati eredménnyel kecsegtet. Most a fejlesztések és járműfelújítások volumenét és ütemezését kell átgondolnunk, de a tendenciát mindenképpen fenn akarjuk tartani. Azt tudom tehát mondani, hogy lassabb ütemben, de fogjuk fejleszteni az infrastruktúránkat.

WR: És lesz egy nagy kihívás is az idén, hiszen rövidesen elindul a tram-train Szeged és Hódmezővásárhely között.

MPZ: Igen, tavaly már tettünk intézkedéseket a járat biztonságos közlekedése érdekében, hiszen átcsiszoltattuk a villamossíneket a Károlyi Kollégiumnál lévő nagy csomópontban, ahol nagy terhelés vár a városközi járatokra.

WR: Nem volt egyszerű évünk 2020-ban, de azért volt olyan terület, amelyen sikert lehetett elkönyvelni?

MPZ: A legnagyobb eredménynek azt tartom, hogy megőriztük a Szegedi Közlekedési Kft. működő- és fizetőképességét. Az is fontos számunkra, hogy a nehézségek ellenére nem küldtünk el dolgozókat, igaz, a létszámstop miatt újakat nem is vehetünk fel. Így megmarad számunkra az a tapasztalat, tudás, szakértelem, amire szükségünk lesz a jövőben, bárhogy is alakulnak a dolgok 2021-ben.

Fotók: Iványi Aurél
(Webrádió)

Címkék

Majó-Petri Zoltán SZKT

Galériánk

Majó-Petri Zoltán Majó-Petri Zoltán
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!