OGY - Krónika 1. rész (légi közlekedés, veszélyes áruk)

Belföld, 2020.11.18

A Magyarország és Szaúd-Arábia közötti légi közlekedési megállapodásról szóló előterjesztés vitájával kezdte munkáját az Országgyűlés szerdán, majd a veszélyes áruk nemzetközi közúti szállításáról szóló európai megállapodással kapcsolatos előterjesztést vitatták meg a képviselők.



Magyarország és Szaúd-Arábia közötti légi közlekedési megállapodás


Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára a Magyarország és Szaúd-Arábia közötti légi közlekedési megállapodásról elmondta: jelenleg nincs a két ország között menetrend szerinti légi járat. Ennek indítást teszi lehetővé a megállapodás, amely megfelel az uniós előírásoknak is.

A két ország 2019 őszén véglegesítette a megállapodás szövegét, amely kimondja, hogy mindkét fél jogosult légitársaságokat kijelölni járatok üzemeltetésére. Mindkét félnek egyenlő versenyfeltételeket kell biztosítani, és lehetővé kell tenni minden érintett légitársaság számára, hogy a kapacitást szabadon határozza meg, a vitákat pedig elsőként tárgyalás útján rendezik a felek - ismertette az államtitkár.

Bartos Mónika (Fidesz) közölte: más országokkal is folyik hasonló megállapodás előkészítése. A szaúdi fél már ki is jelölt egy légitársaságot, mindez új lehetőséget biztosít a gazdasági szereplők számára.

Gyüre Csaba (Jobbik) elmondta: Szaúd-Arábia 71 repülőtérrel rendelkezik, és a világ 19. leglátogatottabb országa, mivel a muszlim vallásúak fő zarándokhelye.

Juhász Hajnalka (KDNP) arra mutatott rá, hogy a megállapodás hozzájárul a két ország gazdasági együttműködéséhez, de személyszállító járatok indítását is lehetővé teszi.

Molnár Gyula (MSZP) közölte: pártja támogatja a javaslatot. Reményét fejezte ki, hogy mihamarabb helyreállhat a légiközlekedés a világban.

Oláh Lajos (DK) azt kifogásolta, hogy a parlament a járványhelyzetben az előterjesztéshez hasonló kérdéseket tárgyal. Szerinte a kórházban fekvő beteget nem érdekli, utazhat-e Szaúd-Arábiába.

Felszólalását Nacsa Lőrinc (KDNP) kifogásolta, mondván, az Országgyűlés normál rendben működik.

Az ülésen elnöklő Lezsák Sándor a vitát lezárta.


Hatályon kívül helyezik a veszélyes áruk nemzetközi közúti szállításáról szóló európai megállapodást kihirdető rendeletet


Mosóczi László államtitkár elmondta: a veszélyes áruk nemzetközi közúti szállításáról szóló európai megállapodás az Egyesült Nemzetek Szervezete (ENSZ) Európai Gazdasági Bizottsága (EGB) kezdeményezésére 1957-ben jött létre. Magyarország 1979-ben hirdette ki a megállapodást törvényerejű rendeletben.

Ismertette: 2019 májusában Genfben tartották a megállapodás részes feleinek konferenciáját, amelyen módosító jegyzőkönyvet fogadtak el, és a megállapodás címéből törölték az európai jelzőt, ezzel megkönnyítve a nem ENSZ EGB-tagállamok csatlakozását.

Közölte: a javaslat szerint 2021. január 1-jén hatályát veszti a törvényerejű rendelet.

Bartos Mónika, a Fidesz vezérszónoka elmondta: a javaslat a megállapodás kibővítéséről szól, azzal, hogy a nem európai ENSZ-tagállamokat is beveszi ebbe a körbe.

Dudás Róbert (Jobbik) azt mondta: a Jobbik minden olyan javaslatot támogat, amely hozzájárul a környezet- és egészségvédelemhez és a balesetmentességhez. Szorgalmazta a vasúti hálózat kihasználását és úgy vélte: a Budapest-Begrád vasútvonal 1000 milliárdos forrásából fel lehetne virágoztatni Magyarország vasúti hálózatát.

Juhász Hajnalka, a KDNP vezérszónoka elmondta: a megállapodás bővítése a nemzetközi szállítások biztonsága érdekében volt kívánatos.

Molnár Gyula, az MSZP vezérszónoka azt jelezte, hogy pártja támogatja a javaslatot.

Oláh Lajos, a DK vezérszónoka az előző javaslathoz hasonlóan arról beszélt: vannak fontos témák, de nincs fontosabb annál, minthogy a járvány valódi problémáival foglalkozzon az Országgyűlés. Emiatt és az önkormányzatokat érintő kormányzati elvonások miatt is bírálta a kormányt.

Keresztes László Lóránt, az LMP vezérszónoka egyetértett azzal, hogy a járványhelyzetben a legfontosabb feladat az emberi élet és a gazdaság védelme, és azzal is, hogy a kormány elkésett az intézkedésekkel, és nem készült fel a második hullámra. Ezzel együtt - hangsúlyozta - az Országgyűlésnek működnie kell, és bizonyos kérdésekről tárgyalnia kell. Ilyennek minősítette a veszélyes áruk szállításával kapcsolatos javaslatot is, ugyanakkor megjegyezte, hogy a napirenden olyan javaslatok is szerepelnek, mint a választási törvény vagy az alaptörvény módosítására irányulók, amelyeknek szerinte semmi keresnivalója nincs a Ház előtt.

Nacsa Lőrinc (KDNP) a DK-s Oláh Lajostól azt kérte, fejezze be a hangulatkeltést, és álljon oda azok mellé, akik a frontvonalban dolgoznak. Oláh Lajos (DK) erre úgy reagált: hasznosabb lenne, ha Nacsa Lőrinc inkább megkérné a miniszterelnököt, hogy fizessék ki időben az egészségügyi dolgozók bérét, illetve ha megkérné a kormányhivatalokat, hogy az önkormányzatoknak adjanak adatokat a járvánnyal kapcsolatban.

Az elnöklő Lezsák Sándor a vitát lezárta.

Mósóczi László államtitkár a vitában elhangzottakra reagálva a kormány közút- és vasútfejlesztéseiről számolt be.
(MTI)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!