Noha néhány évvel korábban általánosan elfogadott jövőkép volt az árérzékenység csökkenése és a minőségi szolgáltatások magasabb preferenciája, ez nem valósult meg. A legfontosabb szempont ma is ár. Csupán akkor tekintünk el ettől, ha az olcsóbb webáruházat kifejezetten megbízhatatlannak tartjuk.
Az e-kereskedelemmel kapcsolatos jóslatokra egyébként sem vehetünk mérget. Korábban neves amerikai szakírók az offline plázák halálát jósolták, a valóság azonban azt mutatja, hogy a vásárlói szokások folyamatosan változnak. Azt hihetnénk, hogy a Z-generáció tagjai számára egyenes út vezet az e-kereskedelem felé, holott épp ők azok, akik a vásárlás élményét helyezik előtérbe a gyakorlatiassággal szemben.
Számukra a shoppingolás egyfajta szabadidőprogram, ami együtt jár némi gasztronómiai élménnyel, mozival vagy más szórakozással. A hagyományos bolti vásárlás semmit sem veszített a népszerűségéből, csupán megkezdődött a lassú átalakulása.
Mindeközben a fokozott árverseny komoly konkurenciaharcokat szül és nem kivétel ez alól Magyarország sem. A piacvezető webáruházak komoly lépéselőnyhöz jutnak a kisebb erőforrásokkal és forgalommal rendelkező versenytársaikkal szemben, hiszen a gyártói és beszállítói kapcsolataiknak köszönhetően olyan leárazás kampányokat képesek indítani, amelyekkel a piac kisebb szereplői nem tudnak versenyre kelni. Habár a közepes erőforrásokkal rendelkező webáruházak képesek lehetnek finanszírozni a saját leárazás kampányaikat, a folyamatos leárazások miatt a profitrátájukat, illetve a szolgáltatásfejlesztésüket kockáztatják.
A fokozott árverseny sokakat arra sarkall, hogy a külföldi piacok felé kacsintgassanak. Habár ők maguk is jól tudják, hogy a külföldi piacokon is erős árversennyel szembesülnek, így némileg függetleníthetik magukat a piac hatásaitól. Egyelőre azonban kevés webáruházzal találkozunk a szomszédos országokban; az Extreme Digital
Szlovákiában, Csehországban, Romániában, Bulgáriában, Horvátországban, Szlovéniában, Ausztriában és Németországban is üzemeltet webáruházat, de ilyen fokú terjeszkedés egyáltalán nem jellemző a nagyobb erőforrásokkal rendelkező hazai e-kereskedőkre sem.
Az e-kereskedelmi piac szakértői és szereplői szerint egy megfelelő exportterv birtokában a szomszédos országok piacain sikeressé válhatnak a magyar webáruházak. Ehhez elengedhetetlenül szükséges a megfelelő logisztika biztosítása, illetve a megfelelően hatékony marketingeszközök alkalmazása. Az elmúlt évek fejlődő piaca versenyképes tudással és gyakorlati ismerettel ruházta fel a hazai e-kereskedőket, így sikerrel vehetik az akadályokat a külpiacokon is.
(Webrádió)
Címkék
Extreme Digital
Véleménye van? Szóljon hozzá!