Milyen hatással van az online játék a mentális egészségre?

IT/Tudomány, 2021.10.13

Az online játék hatással lehet a mentális egészségünkre, ésmódosíthatja a tudatunkat, de közel sem mindegy, hogy milyen iránybanváltoztatja azt.

Milyen hatással van az online játék a mentális egészségre?

A videojátékok jótékony hatással lehetnek a mentális egészségünkre, amit néhány egyetemi kutatás és tanulmány is alátámaszt, amit már elég nagy játékadatból tudtak levonni. Persze a kép ennél sokkal árnyaltabb, hiszen nem csak pozitív, hanem negatív aspektusból is meg kell vizsgálni a dolgot, de az bíztató, hogy van a kiegyensúlyozott használatra.

Játék szorongás és depresszió ellen

A videojátékok kapcsolatot teremtenek és a játékosok a mentális egészség kritikus aspektusában úgy érezhetik magukat, mint egy hasonló gondolkodású emberek közösségének tagjai, akik értékelik a részvételüket és megosztják céljaikat a játékon belül. Hasonló felfogással a legjobbmagyarkaszinok.com oldalon bemutatott kaszinók játékosai is egy ilyen közösséghez tartoznak. Az izoláció jelentős szerepet játszik a szorongásban és a depressziós rendellenességekben. A játék ökoszisztémán belüli közösség támogatása ezt mérsékli.  

Bizonyos videojátékok a hangulat szabályozását is elősegítik. Egy tanulmány szerint a Mario Kart-ot játszó tinik jobb érzelmi szabályozási készségekkel rendelkeztek, mint azok a társak, akik nem játszották a játékot. Ezenkívül a videojátékokat terápiás figyelemelterelésként is fel lehet használni, amely segíthet a hangulatok szabályozásában, a romlások csökkentésében és még az öröm kiváltásában is.

Hatékonyabb, mint a gyógyszerek?

A kutatók által áttekintett tanulmányok azt is kimutatták, hogy a videojátékok segíthetnek a szorongásos tünetek kezelésében és javításában. Egy kísérletben azok a szorongásos emberek, akik hetente négyszer, legalább fél órán keresztül játszottak egy bizonyos játékot, jobb mentális egészségi eredményeket tapasztaltak, mint azok, akik gyógyszert szedtek. Egyes kísérletekben olyan videojátékokat is bemutattak, amelyek segítenek megelőzni a gyermekek fokozott szorongását. A kutatások összességében azt találták, hogy a kereskedelmi célú videojátékok (jellemzően szórakoztató célokra) ugyanolyan hatékonyak a mentális egészség előnyeinek nyújtásában, mint a terápiás hatásokra kifejlesztett egyedi videojátékok. Ez legalább részben azzal magyarázható, hogy az emberek kereskedelmi videókat szeretnének lejátszani.
 
A személyre szabott videojátékokkal az a probléma, hogy általában nem igazán játékok. Ha azt mondják, hogy kattintson a képernyőn megjelenő dolgokra a mentális egészség javítása érdekében, az szintén nem játék, hanem terápia. A játék kritikusan egyedi és fontos tulajdonsága - ami játékossá teszi - az, hogy önként játsszák. A kutatások többször is megerősítették a belső motiváció fontosságát a hatékony viselkedés megváltoztatásában, és ez vezet el minket a cikk kritikus meglátásához: az emberek azért játszanak kereskedelmi videojátékokat, mert akarnak. És mint ilyen, ezeknek a játékoknak a jótékony hatásai (a szorongás és a depresszió tekintetében) a szórakozásuk melléktermékei.   A kereskedelmi videojátékok terápiás előnyeinek feltárása mellett az is megállapítható, hogy ezek a játékok segíthetnek a mentális egészség támogatásának nyújtásában ott, ahol a legnagyobb szükség van rá. Mivel már több generáció is a digitális világban és az online játékok világában nő fel, ezért  a videojátékok már népszerűek a 18 és 54 év közötti emberek körében, akik szintén hajlamosak a mentális egészséggel kapcsolatos problémákra.

Pozitív hatások előtérbe kerülése

Egyre több helyen állja meg a helyét az a vélemény, hogy pontatlan az a sztereotípia miszerint csak negatív hatásai vannak az online játékoknak. Mivel mára már szinte mindenki játékossá vált, így a játékos megnevezést módosítani kell. Korábban az új média képviselőit mindig hűvösen fogadta a közvélemény és amikor már széles körben elterjedt, és mindenki részesévé vált, akkor lettek elfogadva. Ezáltal lehetnek a videojátékok és az online gamerek is a társadalom szerves részei, nem pedig kitaszított különcök.

A videojátékokhoz való hozzáférés szintén mentes számos olyan akadálytól, amelyek megakadályozzák az embereket abban, hogy a hagyományos mentális egészségügyi ellátásban részesüljenek. Ha például nehéz időkben játszik az ember ilyen játékokkal, akkor az még jótékony hatással is lehet a szellemi felépülésben. Mivel újabb jelentések szerint a játék segíthet csökkenteni a depresszió és a szorongás tüneteit. Ezek a játékok többek között elősegítik a társadalmi kapcsolódás érzését, a teljesítményérzetet és az érzelmi szabályozási készségeket.

Terápia vagy játék?

Szakértők szerint azonban a mentális egészség javítására szolgáló videojátékok nem tekinthetők a hagyományos terápia helyettesítőjének. Bár a költséges, hagyományos mentálhigiénés szolgáltatások olyan támogatást nyújtanak, amelyet nem lehet átélni egy játékon keresztül. Ehelyett a szakértők szerint meg kell találnunk a módszereket, hogy a hagyományos terápiát megfizethetőbbé és elérhetőbbé tegyük, hogy több ember részesülhessen a szükséges ellátásban.
(Webrádió)
 

Véleménye van? Szóljon hozzá!



Tetszett a cikk?

Ha igen, kérjük like-olja weboldalunkat!
Kövess minket a Facebookon!