Az üzleti digitalizáció ma már nem feltétlenül jelent versenyelőnyt, hanem gyakran a fennmaradás feltétele. A cikkben áttekintjük a kihívásait és lehetőségeit, különös tekintettel a kulcsterületekre.
Az adatok fontossága
Az üzleti életben egyre fontosabb szerepet kap a digitális transzformáció. Azonban megfigyelhető, hogy a gyakorlatban nehéz végigvinni, mert több erőfeszítést igényel, mint amire többnyire elsőre gondolnak. Mindenképpen olyan csapatra van szükség, amelynek a tagjai átlátják a teljes feladathalmazt, és rendelkeznek a szükséges adottságokkal a saját területükön.
A
digitális transzformáció során egyértelművé válik, hogy jobb adatminőségre és analitikára van szükség a változáshoz. Olyan információk is érkeznek, amelyeket a cég korábban nem használt. Az adatok szerepe meghatározó, ezért érdemes kijelölni dedikált felelőst erre a területre.
A nagy mennyiségű adatok gyűjtése és elemzése adatalapú döntéshozatalt tesz lehetővé, amelynek köszönhetően a cégek gyorsabban tudnak reagálni az ügyféligényekre és a piaci változásokra. Azonban fontos hangsúlyozni, hogy ezáltal megnövekszik az adatbiztonsági kockázat is. Emiatt a cégeknek folyamatosan fejleszteniük kell a védelmi rendszereiket.
A technológia fejlődése
Jellemzően számos cég technológiai lemaradásban van annak ellenére, hogy a fejlődésnek köszönhetően az új megoldásokban rejtőző lehetőség egyre nő. Nem minden esetben könnyű átlátni azt, hogy az adott technológia hogyan integrálható a meglévő rendszerekkel, hogyan lehet azt az üzleti igényekhez igazítani.
Számos vállalatnál megfigyelhető, hogy az IT osztály nem tud változásokat előidézni a cégnél. Ennek oka, hogy nincs kapacitás az üzemeltetés és a működés fenntartása mellett a változások menedzselésére. Ráadásul az új technológiák bevezetéséhez és integrálásához jelentős beruházásokra van szükség anyagi és időbeli szempontból egyaránt.
A folyamatok javítása
A digitalizáció többnyire megköveteli a meglévő üzleti folyamatok újragondolását és átalakítását. Több dolgot újra kell gondolni, például az egyes területek együttműködését vagy az ügyféligények kiszolgálását. Önmagában nem elegendő a meglévő folyamatok javítása, mindenképpen újakra is szükség van.
A változások emberi oldala
A digitális transzformáció összetett és időigényes feladat, és sok esetben a szervezet különböző szintjein ellenállásba ütközik. A projektvezetőnek a változásmenedzsment terén is tapasztaltnak kell lennie, ugyanis nemcsak technikai változásokról van szó, hanem szervezeti változásokról is. Minden esetben figyelembe kell venni a folyamat emberi oldalát is, és kezelni kell azt.
Az új technológiák számos lehetőséget biztosítanak az üzleti folyamatok optimalizálására, az új üzleti modellek kialakítására, valamint az ügyfélélmény javítására. A digitalizáció kulcs a versenyképes üzleti működéshez. A sikeres megvalósítás érdekében a vállalatoknak nemcsak technológiai, hanem szervezeti változtatásokat is végre kell hajtaniuk.
(Webrádió)
Véleménye van? Szóljon hozzá!